Jezelf in zicht
  • Welkom!
  • Het Brein
    • Brein Intro
    • Hoe werkt het brein
    • Hoe leert het brein
  • Intelligentie
    • Introductie Intelligentie
    • Meervoudige Intelligentie
    • Succesvolle Intelligentie
  • Hoogbegaafd
    • Wat is hb
    • Begaafdheidskenmerken
    • Kenmerken verklaard
    • Profielen leerlingen
    • Overexcitabilities
  • Mindset&Motivatie
    • Mindset
    • Motivatie
  • TiO
  • Contact

Wat is intelligentie?

In de wetenschap wordt onder intelligentie meestal de zogenaamde 'academische of cognitieve intelligentie' verstaan. De hoogleraren Resing en Drenth (2007) schreven een boek met de titel 'Intelligentie' en daarin geven zij de volgende definitie: "Intelligentie is het geheel van cognitieve of verstandelijke vermogens dat nodig is om kennis te verwerven en daar op een goede wijze gebruik van te maken, teneinde problemen op te lossen die een vast omschreven doel en structuur hebben". In gewone mensentaal kun je dus zeggen dat volgens Resing en Drenth intelligentie gaat om hoe goed je door je geleerde kennis te gebruiken problemen kunt oplossen.
Picture

Wat vind jij intelligent?

​Wat is IQ? Wat meet een IQ test?

​Wat is 'G'?

Gebruik de placemat om met elkaar de voorkennis te actualiseren. Werk in groepjes van 4. Elke leerling gebruikt een kwart om steekwoorden en tekeningetjes te noteren, denkend aan de vraag 'wat is intelligentie'.
Leerlingenblad: Actualiseren voorkennis.
Onderzoek wat 'het IQ' eigenlijk is en de zin of onzin van IQ tests. 
Maak teams van 8 personen. Elk team start hetzelfde onderzoek.
​Elk teamlid krijgt 1 (of meer afhankelijk van het aantal teamleden) onderzoeksblad. Op het blad staat een vraag die te maken heeft met het IQ en de IQ test. Wanneer de teamleden hun vragen hebben beantwoord bespreken ze met elkaar 1 voor 1 de vragen en de gevonden antwoorden.
Met de slotopdracht brengen we het geleerde in de praktijk.
​Is intelligentie één ding of bestaat het uit verschillende facetten? Daar zijn de wetenschappers het niet over eens.      
De Britse wetenschapper Charles Spearman vond dat er slechts één algemene intelligentiefactor is waarop alle cognitieve vaardigheden zijn terug te voeren. Dit noemde hij de G-factor, naar de G van 'General Intelligence'.
Andere wetenschappers zijn het niet eens met Spearman. Zo komen Cattell, Horn & Carrol met een intelligentiemodel waarbij het concept 'G' uit verschillende onderdelen bestaat. Hun theorie wordt in het filmpje hieronder uitgelegd.



© 2013 - 2016 Minka Dumont

www.ihots.nl
www.mijneigenproject.nl
www.21steeeuwsevaardigheden.nl
www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com
www.denkenindeklas.nl